راهنمای کامل اعتراض به مالیات/ قوانین و نحوه اعتراض به مالیات

اعتراض به مالیات

اگر از نحوه اعتراض به مالیات، اطلاعی ندارید در ادامه این مطلب از پایگاه مزایدات و مناقصات هزاره شما را راهنمایی خواهیم کرد. مودی می‌تواند نسبت به میزان مالیات مستقیم که به صورت خود اظهاری یا علی الراس تعیین می‌شود، اعتراض کند. پس از اینکه مودی اظهارنامه مالیاتی را برای مامور مالیاتی ارسال می‌کند، پس از بررسی‌های لازم، مبلغ نهایی مالیات تعیین می‌شود. پس از دریافت برگ تشخیص مالیاتی، اگر مودی نسبت به مبلغ تعیین شده، معترض باشد می‌تواند اعتراض خود را در سامانه ثبت کند. نحوه اعتراض به برگه مالیاتی، به این صورت است که مودی باید به نشانی  https://tax.gov.irمراجعه کند. با ورود به سامانه اعتراضات و شکایات، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد، درخواست اعتراض به مالیات را ثبت کند.

نحوه اعتراض به مالیات کارتخوان

طبق قانون مالیات، افرادی که کسب و کار آن‌ها دارای فضای مشخصی است از جمله فروشگاه، مغازه، آموزشگاه و سایر مشاغل، باید مالیات پرداخت کنند. آن‌ها باید پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد مالیاتی دریافت کنند. در این صورت می‌توانند از دستگاه کارتخوان و یا درگاه الکترونیکی برای دریافت وجه استفاده کنند. اما در کنار این مشاغل، برخی از افراد به صورت مجازی، آنلاین و یا سیار کسب درآمد می‌کنند که برای دریافت وجه از دستگاه کارتخوان کمک می‌گیرند. طبق قانون جدید، این افراد نیز باید کد مالیاتی دریافت کنند، به این معنا که با انجام هر تراکنش، برای فرد مالیات در نظر گرفته می‌شود.

نحوه اعتراض به مالیات کارتخوان به این صورت است که اگر فردی نسبت به مالیات کارتخوان خود اعتراض دارد، باید به آدرس اینترنتی  https://tax.gov.ir مراجعه کند و با ورود به بخش اعتراضات و شکایات، شکایت خود را درج کند.

نحوه اعتراض به مالیات کارتخوان

نحوه اعتراض به مالیات خانه‌های خالی

یک نوع از مالیات که در سال‌های اخیر سر و صدای زیادی را ایجاد کرده است، مالیات خانه‌های خالی است. بسیاری از افراد در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را انجام داده‌اند که با گذشت سال‌ها و خالی نگه داشتن آن‌ها و عرضه نکردن در بازار، باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده اند. طبق قانون برای کنترل بازار مسکن، خانه‌های خالی باید مالیات پرداخت کنند. پس از شناسایی خانه‌های خالی توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند. پس از بررسی‌های لازم، میزان مالیات مشخص و برای مالک ارسال می‌شود. اگر به هر دلیلی مالک نسبت به مالیات تعیین شده برای خانه خالی خود معترض است، می‌تواند اعتراض خود را نسبت به مالیات تعیین شده اعلام کند.

نحوه اعتراض به مالیات خانه‌های خالی بسیار آسان است. با ورود به سایت امور مالیاتی کشور به آدرس  https://tax.gov.ir و وارد شدن به بخش درخواست و ثبت اعتراض و شکایات می‌توانید اعتراض خود را نسبت به مالیات تعیین شده اعلام و پس از دریافت کد رهگیری نتیجه اعتراض خود را از طریق سامانه پیگیری کنید. توجه داشته باشید اعتراض خود را تا زمان مقرر و تعیین شده اعلام کنید.

نحوه اعتراض به مالیات خودرو لوکس

طبق قانون افرادی که دارای خودروهای لوکس هستند، باید مالیات پرداخت کنند. همه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای خودرو با ارزش قیمت بالای ۳ میلیارد تومان هستند، باید برای پرداخت مالیات اقدام کنند. فاکتور مهمی که در قیمت‌گذاری روز خودروهای گران قیمت در نظر گرفته می‌شود، تاریخ تولید و کشور تولید کننده است. پس از محاسبات میزان مالیات خودرو به ارزش ۳ میلیارد تومن، یک درصد در نظر گرفته شده است. طبق زمان تعیین شده در سال جاری، کلیه مالکان باید مالیات خود را به موقع پرداخت کنند. اگر به هر دلیلی نسبت به مالیات در نظر گرفته شده برای خودروی خود معترض هستید، می‌توانید اعتراض خود را در سامانه ثبت کنید.

نحوه اعتراض به مالیات خودرو لوکس، بسیار ساده است. پس از وارد شدن به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https://tax.gov.ir با انتخاب گزینه مالیات بر خودروهای تحت تملک، گزینه اعتراض را انتخاب و شکایت خود را ثبت کنید.


مقاله پیشنهادی: کدام مشاغل نباید از محل دستگاه کارتخوان مالیات بدهند؟
‌‌

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات

یکی از برگه‌های مالیاتی که برای مودیان صادر می‌شود، برگ تشخیص مالیات است. در این برگه عملکرد مالی مودی در طی یک سال مالی بر اساس گزارشاتی که مودی برای امور مالیاتی ارسال کرده است، توسط ممیزان مالیاتی محاسبه و به مودی ابلاغ می‌شود. این برگه می‌تواند در سه نوع مالیات بر درآمد، مالیات بر حقوق و مالیات تکلیفی صادر شود. مودی موظف است تا ۳۰ روز این مبلغ را به امور مالیاتی واریز کند. اما اگر نسبت به مبلغ تعیین شده اعتراض دارد باید در مهلت تعیین شده اعتراض خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات، از طریق درگاه تکس به نشانی https://tax.gov.ir امکان پذیر است. به قسمت داشبورد مالیاتی وارد شوید، گزینه درخواست‌ها را انتخاب و در بخش ثبت اعتراضات و شکایات، اعتراض خود را نسبت به برگ تشخیص مالیات صادر شده ثبت کنید.

نحوه اعتراض به مالیات خانه‌های خالی

نحوه اعتراض به مالیات ارزش افزوده

یکی از انواع مالیات‌هایی که از سال‌های گذشته دریافت می‌شود، مالیات ارزش افزوده است. نوعی مالیات غیر مستقیم است که در طی چند مرحله از جمله تولید، توزیع و مصرف کالا تعیین و به کالا افزوده می‌شود. سپس خریدار کالا آن را به فروشنده پرداخت و فروشنده آن را باید به سازمان مالیاتی پرداخت کند. مبلغی که خریدار برای کالا پرداخت می‌کند، شامل ارزش افزوده نیز است. برای کالاها ۹ درصد مالیات ارزش افزوده در نظر می‌گیرند که فروشنده کالا باید هر ۳ ماه یک بار این مالیات را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. پس از گذشت ۳ ماه تنها ۱۵ روز مهلت نهایی برای پرداخت دارند، در غیر این صورت شامل جریمه خواهند شد. اگر مودی دلیل پرداخت خود را اعتراض به مبلغ تعیین شده در اوراق مطالبه مالیات بر ارزش افزوده بداند، باید اعتراض خود را تا ۲۰ روز ثبت کند تا رسیدگی شود.

نحوه اعتراض به مالیات ارزش افزوده بدین صورت است: با مراجعه به سایت امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی https://tax.gov.ir به بخش‌های مختلفی دسترسی پیدا خواهید کرد. با انتخاب گزینه ثبت الکترونیکی اعتراضات و شکایات صفحه جدیدی باز و نکات لازم جهت درج اعتراض یادآوری می‌شود. سپس با ورود به سامانه اعتراضات و شکایات، با دریافت نام کاربری و رمز عبور، اعتراض خود را نسبت به مالیات ارزش افزوده ثبت کنید.

سخن پایانی

حال که با نحوه اعتراض به مالیات آشنا شدید، زمان را از دست ندهید. پس از صادر شدن برگه مالیاتی تنها ۳۰ روز فرصت دارید تا به مبلغ تعیین شده اعتراض کنید. ممیز کل مالیاتی نظر خود را نسبت به اعتراض اعلام می‌کند، اگر مودی نظر ممیز را پذیرفت پرونده مختومه می‌شود اما اگر نظر ممیز را نپذیرفت، در مرحله اول پرونده در هیات حل اختلاف مالیات بدوی، در مرحله بعد در هیات حل اختلاف مالیات تجدید نظر، در مرحله بعد شورای عالی مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و رای قطعی صادر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصات سازمان امور مالیاتی کشور » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.
در دنیای پیچیده‌ی مالیاتی امروز، داشتن اطلاعات دقیق و به‌روز از سازمان امور مالیاتی اهمیت ویژه‌ای دارد. با مراجعه به هلومگ، شما می‌توانید اطلاعات کامل و جامعی درباره‌ی نحوه‌ی ثبت نام در سیستم مالیاتی، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای ارائه‌ی اظهارنامه‌های مالیاتی و همچنین بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی در این زمینه دریافت کنید. این سایت به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری با سازمان امور مالیاتی تعامل داشته باشید و از آخرین به‌روزرسانی‌ها و تغییرات مالیاتی مطلع شوید.

سوالات متداول

نحوه اعتراض به مالیات ارزش افزوده چگونه است؟

جهت اعتراض به مالیات ارزش افزوده ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ فرصت دارید تا لایحه اعتراض را تنظیم کرده و به اداره کل امور مالیاتی ارسال نمائید. در متن اعتراض خود دلایل و مستندات را قید کنید. در صورت عدم قبول، به هیأت حل اختلاف مالیاتی مراجعه نمائید. در این روند می توانید از مشاوره با وکیل یا مشاور حقوقی استفاده فرمائید.

در چه مواردی اعتراض به مالیات قطعی جایز است؟

در مواردی از جمله اشتباه در محاسبه مالیات، عدم رعایت قوانین و مقررات و غیرقابل انکار بودن مدارک می توان به مالیات اعتراض وارد کرد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

کارت سوخت خودروهای بدون بیمه باطل می‌شود

کارت سوخت خودروهای بدون بیمه باطل می‌شود

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند که طبق طرح موسوم به یک‌به‌یک سازی باید کارت سوخت خودروهای سنگین فاقد بیمه مسدود و خودرو